لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Saturday, December 11, 2010

TERIMA KASIH ALLAH.. TERIMA KASIH :)

Bismilahirahmanirahim..

Apa khabar adik2 ,abang2,kakak2 sekalian? moga sentiasa dalam keadaan yang baik. :) Alhamdulillah.. ana pun dah beransur pulih.. cuma selsema aja lagi. (sengau2 aja bunyinya) huhu Sebenarnya, ana nak menyatakan rasa kesyukuran,,kepada Allah. Terima kasih Allah. Seperti pernah ana post kan mengenai cara berkomunikasi dengan Allah dengan minta izin dengan Allah terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu. Alhamdulillah ana mempratikkanya sekarang.Dan alhamdulillah.. ana sentiasa mendapat jawapan itu. 1st tentang penyambungan ana untuk sambung belajar.. di salah sebuah uni ini.. Ana sebenarnya amat takut..takut pada pandangan mata ini nampak semua kebaikan tapi tidak keburukan. .dan ana tahu Allah lebih mengetahui. Jadi 'minta izin' dengan Allah terlebih dahulu..

''ya Allah.. aku nak sambung belajar ni ya Allah.. tapi dunia sekarang amat menakutkan.. dan aku tidak tahu ya allah bagaimana keadaanya nanti.. ya Allah jika aku belajar di uni ini adalah terbaik di sisiMu,maka jayakanya ya Allah. Jika tidak baik di sisiMu maka janganlah kau jayakanya ya Allah.. Sesungguhnya pengetahuanku terbatas tapi tidak pada pengetahuanMu.. Apa yang terbaik di sisiMu itulah yang terbaik di sisiku..''

Alhamdulillah sahabat sekalian, ana dapat jawapan itu :) ini bermakna ana akan tangguhkan dulu pengajian ana. InsyaAllah. Tapi itulah yang terbaru. Selepas ini jika ada perubahan akan ana kongsikan balik. Mungkin ana akan menjadi penddidik sambil menyambung pengajian.InsyaAllah. Mudahan begitulah.:)


Allah sebaik2 perancang..DIA yang mengerakkan kita atas segala yang kita lakukan hari ini. Ye..memang Allah bagi kita akal untuk berfikir.. tapi lupakah kita daya dan kekuatan itu di alirkan oleh siapa kalau bukan dari Allah .Maknaya, nak lakukan apa saja mintaklah dengan Allah terlebih dahulu. InsyaAllah bahagia dunia akhirat.Kita kena ingat kita ini hanyalah makhluk Allah. Dan Allah itu pencipta kita.Kerdilnya kita hinanya kita..kenapa kita masih berlagak?takabbur? ego? untuk tidak selalu meminta minta dengan Allah?? kita adalah HAMBA Allah..ingat kita hanya HAMBA..maka sudah tentu dalam diri kita akan merasa betapa kerdilnya kita,lemahnya kita. Tanpa bantuan Allah siapalah kita.

Baru baru ini dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, ana menerima sms dari sahabat ana. Tentang result sem yang dah keluar baru baru ini. Keputusan yang agak teruk telah melemahkan semangatnya. Katanya, dia ingin berhenti belajar ,bermakna berhenti untuk meneruskan pengajian dalam degree. Ok, sebabnya?  pertama dia mendapat tawaran kerja (kira dah ok la semuanya cukup) kedua sebab resultnya itu. Tapi ana nasihatkan dia supaya teruskan pengajian..sebabnya bukan mudah untuk kita sambung pelajaran ke ipta sekarang.Jika terpilih kena lah buat betul2.Kalau kurang cemerlang itu namanya ujian.Maknanya Allah nak kita lebih dekat denganNya.Sebab ana tahu kawan ana dah usaha sungguh2 di samping berdoa dan tawakal.Jadi senyumlah di sebalik result yang tidak berapa bagus itu. Harus sedar bahawa itulah ujian Allah (kekadang orang tidak sedar kerana dia tidak merasakan yang memberinya kejayaan dan kegagalan itu dari usahanya dan bukan dari Allah.Walhal Allah yang mengerakkan seluruh alam untuk menjayakan sesuatu dan mengerakkan seluruh alam ini juga untuk mengagalkan sesuatu)

Itulah tandanya Allah sayangkan kita. Nak menguji sejauh mana kekuatan kita. jadi apa yang ana katakan pada dia ''mcmnilah, apa kata kalau kamu buat sesuatu sebelum buat keputusan untuk berhenti belajar.
( sebab nampak macam dia nak sangat berhenti ni,bukan apa ana xnak keputusanya itu mengikut kehendaknya. Tapi bukan kehendak Allah. ) Apa kata kamu duduk dalam keadaan yang tenang selepas solat dan cuba kamu berkomunikasi dengan Allah. Dalam keadaan tenang.........senyap.... 'ya Allah, aku rasa aku nak berhenti belajar..aku nak kerja.. apakah jika aku berhenti belajar dan bekerja baik di sisiMu ya Allah?? jika baik di sisiMu maka kau jayakanlah ya Allah. Tapi jika tidak baik di sisiMu makan janganlah kau jayakanya ya Allah. Baik di sisiMu maka baiklah di sisiku ya Allah. ' '' kata ana padanya.

'' baik nanti saya akan lakukan seperti itu.Terima kasih keran membantu.'' kata sahabat ana.

Ana pun turut meminta bagi pihaknya.Moga2 dengan harapan Allah akan bagi jawapan . Alhamdulillah sehari selepas itu ana terima lagi sms, '' fazedah, saya rasa saya akan ikut kata awak untuk teruskan pengajian saya.Saya akan berusaha dengan lebih gigih ,saya harus lebih kuat dan berusaha sedaya upaya habiskan degree saya.''katanya dengan mesagge yang jelas nampak kegembiraan~

Alhamdulillah. tiada kata2 lain lagi dapat ana gambarkan. Allah dah bagi jawapan bahawa itulah yang terbaik untuknya. Itulah kehendak Allah,baik di sisi Allah. Alhamdulillah,terima kasih Allah ..terima kasih.

Begitulah sauadara,sahabat2 sekalian.. jika kita mintak dengan Allah Allah akan bagi direct jawapan kat kita..bukan melalui kata2 perucapan atau sebagainya. Tapi dengan kekuasan Allah yang tiada batasnya itulah yamng menghadirkan ke dalam jiwa kita. Betapa beruntungnya mereka yang meminta izin dengan Allah terlebih dahulu..sepertimana kita selalu minta izin dengan ibubapa kita,minta izin denga suami kita inikan pula dengan Maha Pencipta kita. Subhanallah. Itulah yang sebaiknya. Sebab itu ana selalu sarankan kita sentiasalah berkomunikasi dengan Allah.

Allah maha mendengar..maha mengetahui.. darinya kita datang kepadaNya jugalah kita di kembalikan..


Allah itu lebih tahu apa yang terbaik untuk kita yakinlah !! :)

jom kita sentiasa terima kasih pada Allah SWT tanpa sebarang sebab. Maknanya tidak kira samada kita memiliki atau tidak apa yang kita hajati, samada kita bahagia atau tidak. samada ada masalah atau tidak.... kita tetap terus berterima kasih pada Allah SWT. Kerana yang tidak dimiliki, tidak bahagia atau bermasalah itu cuma sesekali berbanding memiliki, bahagia, tiada masalah etc..etc..

Berterima kasih pada Allah.. sebenarnya mendekatkan lagi diri kita dengan Allah. Bagi anda yang belum cuba,lakukanlah sekarang.insyaAllah. Anda buat anda dapat :)


miss tepung komak (^_^) mula beleter...kuikuikui..;p

No comments:

Post a Comment