لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Tuesday, December 28, 2010

KU PANJATKAN KESYUKURAN

Bismilahirahmanirahim.....

Assalamualaikum buat semua teman-teman dan sahabat sekalian. Alhamdulillah bersyukur kita masih di panjangkan usia ,masih dapt menikmati segala kurnian Allah ini.Subhanallah. Terima kasih Allah . Rindunya ana pada keyboard ni :) pada kalian juga ana rindu. Banyak sangat yang nak ana kongsikan.Terlalu banyak..tapi masa tidak mengizinkan ana menulis :( . InsyaAllah doakan lah ana ye..Moga-moga akan ada waktunya untuk ana menulis. Mungkin tidak sekerap dulu.

Alhamdulillah. Ana ingin menyatakan rasa(perasaan) betapa bersyukurnya ana. Terima kasih Allah.Terima kasih Allah. Kadang-kadang Allah akan bagi kepada kita sesuatu yang tidak kita sangka-sangka. Allah lambat perkenankan doa kita,bukan kerana Allah tidak sayangkan kita..tapi Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Subhanallah. Betapa baiknya Allah jika DIA yang mengatur hidup kita .Untuk menyambung pelajaran bukanlah mudah bagi ana. Perjalanan yang ana lalui penuh berliku. Alhamdulillah,dengan jalan itulah ana lebih mengenali pemilik nyawa ini. Sentiasalah bersangka baik dengan Allah. Jangan putus asa dari mengharapkaNya. Walau kita tahu,kita dah berusaha sedaya upaya..namun tidak juga dapat sesuatu yang kita mahu. Mungkin Allah lebih mengetahui apa yang bakal berlaku ke atas kita ..cuma Allah tangguhkan dulu untuk memakbulkan doa kita. MasyaAllah.

Ya Allah..jika inilah yang terbaik di sisiMu,maka inilah yang terbaik untukku. Allah lah yang menggerakkan segala apa yang ada di bumi untuk menjayakan sesuatu yang kita minta samada baik atau buruk..segalanya dari Allah. Kita hanya sebagai wakil untuk menjayakkan apa yang telah Allah tetapkan ke atas seseorang. Terima kasih ya Allah..kerana telah mengerakkan segala apa yang ada di bumi ini untuk menjayakan sesuatu itu ya Allah.

Aku minta pada Allah setangkai bunga segar, Ia beri aku kaktus berduri…
Aku minta pada Allah binatang yang mungil dan cantik, Ia beri aku ulat berbulu…
Aku sedih, protes, kecewa, betapa tidak adilnya ini…
Namun kemudian…
Kaktus itu berbunga indah, bahkan sangat indah
Ulat itu tumbuh berubah menjadi kupu – kupu yang sangat cantik

Kadangkala Allah hilangkan sekejap matahari, kemudian Dia datangkan pula guruh dan petir, puas kita menangis mencari dimanakah matahari?? Ternyata Allah ingin hadiahkan kita pelangi

Itulah jalan Allah, indah pada waktunya
Allah tidak memberi apa yang kita harapkan, tapi Dia memberi apa yang kita perlukan

kalo kita meminta ikan paus, Allah kasih samudra dengan ombak yang besar...
kalo kita minta kekayaan, Allah kasih kemiskinan yang berat agar kita bisa kaya lewat usaha sendiri
kalo kita minta jadi orang berhasil, Allah terus kasih Masalah agar kita bisa berhasil menyelesaikannya

Kadang kita sedih, kecewa, terluka…
Tapi jauh di atas segalanya, Dia sedang merajut sesuatu yang terbaik untuk kehidupan kita

Yakin saja sama Allah...
dan berusaha.. jangan hanya berdo'a saja karena Allah hanya memberi fasalitas, kita yang memanfaatkan fasilitas tersebut
 
 
dan ketika ada masalah janganlah berkata "Wahai Allah, Masalahku sangatlah Besar!!" tapi katakanlah "Wahai Masalah!!! Allah Itu Maha Besar!!!!"
yakin saja sama Allah karena setiap masalah Insya Allah dapat diselesaikan jika kita mau bekerja

dan syukurilah apa yang kita punya.
Jangan menunggu bahagia baru bersyukur, tapi bersyukurlah, maka kita kan bahagia..

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (QS. Al-Baqarah:216)
 
Sudah pasti Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Bersyukurlah dengan setiap pemberian Allah. Walaupun ianya bukanlah seperti yang kita harapkan,bersyukurlah dari sekecil-kecil pemberian yang Allah kurniakan kepada kita. Bila kita redha dengan Allah insyaAllah Allah akan redha dengan kita.
Alhamdulillah..akhirnya ana melihat senyuman kegembiraan dari bonda tercinta. Secara jujurnya ana sebak apabila menerima berita itu. Ana melihat betapa baiknya Allah apabila DIA ynag mengatur hidup kita. Mungkin bagi kalian biasa-biasa sahaja..mungkin kalian tidak pernah lalui satu perjalanan yang jauh dan susah dalam mencari ilmu. Tapi ana merasakan inilah anugerah Allah. Ada sebabnya setiap apa yang berlaku. Kita akan lebih menghargai sesuatu apabila kita bersusah payah mendapatkanya.Alhamdulillah.Buat sahabat dan sesiapa yang membacanya..doakan ana ya. Ana ingin aktif dalam berdakwah.InsyaAllah buat kalian teruskan perjuangan. Ingat lah sentiasa bersangka baik dengan Allah.

No comments:

Post a Comment