لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Monday, December 13, 2010

Destinasi Cinta

Remaja,apakah destinasi cinta anda?

Rasa hormat adalah asas penting menjalin hubungan cinta yg suci,sesuai dgn aturan Allah.

Hormat keatas perintah Allah,ajaran rasul serta hormat ke atas hak dan maruah di atara pasangan amat dititik beratkan ke arah satu hubungan yg berkekalan.

Seorang lelaki yg jujur terhadap cinta dan kasih sayang yg terjalin terhadap seorang wanita tidak akan sewenang-wenangnya menyentuh tangan atau memegang erat tubuhnya.

Wanita bukanlah objek yg boleh diperalatkan.Jika ini terjadi,seorang wanita harus berfikir,apakah pasangan seperti itu mampu melindungi dan menjaga maruahnya apabila berkahwin nanti?

Jika hari ini haknya tergadai kerana seseorang yg dinamakan kekasih,apa kesudahan yg bakal berlaku satu hari nanti?

Istilah cinta amat popular dan menjadi satu ungkapan setia di bibir-bibir remaja yg mengangapnya satu kalimah suci dan bererti.

Ada yg berbangga memilki kekasih yg setia,dan mula memasang angan-angan utk mendirikan rumah tangga bersama pasangan pilihan.

Fenomena ini berlanjutan dari bangku sekolah lagi malah adajalanya membawa kpd sesuatu di luar jangkauan.

Cinta perlu difahami.Semestinya seorang perlu memahami kehendaj dan definasi yg tepat .

Tanya pada diri,sama ada cinta hanya sekadar gejolak perasaan serta rasa tertarik antara satu sama lain cukup utk menjelaskan maksudnya?

Allah telah menganugerahkan manusia naluri utk meneruskan keturunan(salah satunya,menyukai pasangan berlainan jantina) atau dikenali dgn gharizah Al-Nau’.

Dalam keadaan ini,manusia perlu memahami kedudukan cintanya dan ke mana hala tuju seterusnya.

Malangnya remaja hilang punca dan meletakkan satu kesimpulan yg mudah tentang hakikat cinta.

Cinta perlu difahami sebagai satu rasa kasih syg yg penuh rasa hormat,tanggungjawab,kesetian,komitmen,keikhlasan,bermaruah dan ada matlamat.

Ke mana hala tujunya destinasi cinta remaja?Adakah setakat mengisi usia remaja dan adakalanya putus di tengah jalan?

Mungkin destinasi cinta remaja yg diingini lebih kpd konsep ala Barat yg disifatkan penuh romantic dan indah.

Mulia cinta berlandaskan islam kerana cinta yg dibina bermatlamat.Kerana ingin mendapat kasih syg tuhan,manusia sedia berkongsi rasa cinta dan kasih syg sesame insane.

Kerana inginkan kasih syg tuhan jualah,masing-masing ingin selamat-menyelamatkan antara satu sama lain dari segi hubungan dan kehidupan di dunia utk mengejar sesuatu yg abadi di akhirat.

Akhir kata,cinta yg dibina bukan cinta kosong tapi cinta yg luhur dan hanya dapat dirasakan dgn jiwa yg bersih yg sentiasa mencari tuhan.Wassalam. 



miss tepung komak (^_^)>>>>> jika di tanya tentang destinasi cinta ana. Apa yang dapat ana katakan ana 'belom bersedia'  biarlah ana lengkapi diri ana dengan ilmu terlebih dahulu agar lebih bersedia dalam menghadapi alam berumah tangga. CINTA ku hanya untuk Allah ,tidak akan ku kongsi CINTA ini dengan pasangan yang tidak halal bagiku. :)

buat bakal suamiku,
''aku mencintaimu kerana agamamu,
jika hilang agamamu,
hilanglah cintaku padamu''
(adaptasi kata2 imam al-nawawi)


CINTA HANYA UNTUK SUAMI.TAKKAN KU KONGSI

cinta yang datang ke lubuk hati itu fitrah.Namun apabila ia di susuli tindak-tanduk yang tidak Allah redhai,ia akan bertukar menjadi fitnah.Allah SWT memahami fitrah ini dengan mensyariatkan perkahwinan.Justeru, untuk apa ana menikmati cinta sebelum perkahwinan?Bimbang ia akan menjadi tawar dan hambar. Hilang barakah,hilanglah kemanisan.Ana akan menguatkan prinsip diri dengan sebuah hadis :

''sesiapa yang jatuh cinta ,kemudian menyembunyikanya hingga kematian menjemputnya,maka dia adalah seorang yang syahid.''
(Riwayat Hakim,ibn Asakir, al-Dailami ,dan lain2)

Dalam riwayat lain pula maksudnya:
''Sesiapa yang jatuh cinta ,lalu dia memelihara kesucian dirinya dan bersabar hingga meninggal dunia,maka dia adalah seorang yang syahid.''

Ana nekad,selagi belum bersedia untuk bergelar isteri takkan sesekali ku serahkan hati ini kepada seorang lelaki.Biarlah cinta kudus terpelihara untuk insan bernama suami. ini tekadku.
buat kalian sahabat ku kaum hawa,bersabarlah kalian. bagi ana prioriti ana adalah belajar dan bukan bercinta.Ana menghargai setiap insan yang sudi senaraikan ana dalam pemilihanya dan berhasrat untuk jadikan ana sebagai pilihan.Cuma maaf hati ini belum terbuka buat kalian dan menerima cinta,cinta tidak boleh di paksa2.

 ana masih ingat segala tomahan yang di lemparkan gara2 ana enggan menerima niat hatinya itu, kelakar bukan jelas2 sikap dan cermin keperibadian terpancar :) Biarlah ana menyimpan segala 'cerita2' itu. Biarlah ana di katakan jual mahal sekalipun. Apakah ana jual mahal atau anda yang memurahkanya? ^_^ Tidak kurang juga yang jelas kealimanya tapi masih tidak dapat mengawal dalam menjaga batas dan pergaulan.Menggunaka cara yang salah. sebagai contoh :
 ''assalamualaikum .maaf ana andai mencuri waktu ukhti saat ini.Izinkan ana berkenalan.'' Ayat nampak lembut dan sopan.Namun ana percaya dengan ayat begini apatah tentang perasaan ,bukanya soal masalah atau urusan ianya menyebabkan ana kurang percaya. Lainlah kalau ada urusan yang penting. dan tidak melibatkan perasaan. Maaf mungkin kelihatan agak tegas terpulang kepada penilaian masing2. ^_^

Dan ada juga yang kelihatan biasa,cukup2 simple tetapi di dalamnya sarat dengan ke wara'kan.Pergaulanya di jaga menggunakan orang tengah untuk menyampaikan hasrat,bertahan dari mengirim sms tanpa pengetahuan ibubapa atau orang tengah. Fikir2kan wahai wanita apa yang kalian cari? apa pilihan kalian. Berharta? hensem? tinggi darjatnya?

insyaAllah ,setelah habis ijazah pertama ana akan memikirkan hal itu.Ketika itu mungkin ana lebih bersedia .Akan ana nantikan 'waktu itu' .Walaupun masih jauh perjalanan.
Bagi kalian yang bakal mendirikan rumah tangga tahniah ana ucapkan semoga perkahwinan kalian penuh barakah.insyaAllah. Bagi kalian yang tengah bertunang juga :) ...jangan jadikan 'pertunangan' kalian sebagai tiket untuk berdua2an.. ke sana ke mari dengan pasangan. INGAT! KALIAN MASIH TIDAK HALAL!. Kalau boleh jika ada apa2 urusan dengan si tunang gunakan lah orang tengah ^_^..kepada lelaki (yakni si tunang) jangan sesekali mencari alasan untuk berhubung ,menelefon, yang boleh mengundang kepada perkara yang di murkai Allah. Selagi belum menjadi yang halal batas2 tetap wajib di jaga.


Pesanan buat sang adam yang ingin memetik bunga, buat kalian gunakanlah cara yang betul.. dalam menyatakan hasrat yang murni. Apakah sms ,menelefon ,berkenal2lan terlebih dahulu tanpa menggunakan orang tengah itu baik caranya? fikir2kanlah. Jangan menghalalkan yang haram dan jangan pula halalkan yang haram. Batas dan pergaulan wajib di jaga demi menjaga kesucian hati. Teringat kembali dengan buku pemilik cintaku..Apabila bakal sang zauj nya langsung tidak memandang bakal isteri dan hanya tertunduk di ketika majlis pertunangan,walhal bakal sang zaujnya boleh meminta untuk melihat tapak tangan dan sekali pandang pada wajahnya. Tapi ternyata tidak di lakukan.subhanallah. Apabila telah menjadi pasangan suami isteri sang zauj mengatakan bukan rupa yang dipandang, ''yang penting agama''

jawapan itu buatkan ana sangat kagum :) mengingatkan satu hadis yang bermaksud:

-sesiapa yang menikahi wanita kerana kemulian status sosialnya ,maka Allah tidak akan menambahkan kepadanya selain kehinaan.
-sesiapa yang menikahi wanita kerana hartanya,maka Allah tidak akan menambahkan kepadanya selain kefakiran.
-sesiapa yang menikahi wanita kerana kedudukanya, maka Allah tidak akan menambahkan kepadanya selain kerendahan.
-sesiapa saja yang menikahi wanita bukan kerana hal lain,kecuali agar pandangan matanya di kekang,dan kemaluanya terpelihara,atau untuk tujuan menyambung silaturahim,maka Allah akan memberkati pernikahanya dengan wanita itu dan wanita itu beroleh berkat pula kerana dipersunting olehnya.''




 moga2 kamu

subhanallah...begitu indah aturan Allah. Allah tidak akan mensia2kan hambaNya yang berjuang dan bersabar menanti detik di satukan :) insyaAllah..

sajak Aminah Qutbi Buat Bakal Suami

Sekiranya,
kita cinta kepada manusia,
tak semestinya manusia cinta kepada kita,
tetapi sekiranya,
kita cinta kepada Allah,
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.
Sekiranya,
kita cinta kepada manusia,
kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yang kita cintai,
tetapi sekiranya,
kita cinta kepada Allah,
kita akan turut mencintai orang yang
melabuhkan cintanya kepada Allah juga.
Ya Allah,
andainya 'dia' adalah jodohku
yang di tetapkan oleh-Mu kepadaku,
Maka,
campakkanlah ke dalam hatiku,
cinta kepadanya adalah keranaMu,
dan campakanlah ke dalam hatinya,
cinta kepadaku adalah keranaMu.
Namun,
andainya dia bukanlah jodoh yang
di tetapkan oleh-Mu kepadaku,
berikanlah aku kekuatan agar pasrah
dalam mengharungi ujian,
yang Kau berikan kepadaku

-Aminah Qutb-

Jadi usahlah gelisah, bersabarlah dengan 'janji Allah' (^_^)
bersabarlah kamu.

indahnya ...(^_^)

No comments:

Post a Comment