لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Tuesday, November 30, 2010

berserah atas dasar CINTA

Bismilahirahmanirahim...
Assalamualaikum.. buat semua , rajin sungguh miss tepung komak menggunakan jari  jemari ini kan :) bukan apa masa yang lapang dan kesempatan masa yang ada inilah memberi ruang kepada ana untuk meluahkan apa yang terbuku di hati,berkongsi apa yang di rasakan patut.InsyaAllah mana yang baik jadikan pengajaran. Mana yang tidak baik sila tinggal tinggalkan. ^^ Pengalaman merupakan guru kepada kita. Setuju atau tidak kalau ana katakan bahawa pengalaman itu banyak mengajar kita tentang erti sebenar kehidupan. Pengalaman juga mematangkan kita. Bagi yang sedar akan hal itu , insyaAllah seseorang itu akan lebih berusaha memperbaiki kelemahan menjadi kekuatan. Setiap orang ana pikir pasti ada pengalaman hidup, tidak terkecuali dengan ana :).Pengalaman setelah 21tahun ini sedikit sebanyak mengajar ana tentang erti kehidupan sebenar.

Kadang-kadang apa yang terjadi dalam hidup kita tidak seperti apa yang kita rancangkan.Kita tidak tahu rencana ilahi.Begitulah hidup ini segalanya di luar pengetahuan kita.Apa yang boleh kita lakukan cuma berusaha,berusaha dan berusaha.Walaupun begitu ramai yang cakap nasib kita di mana kita telah di tentukan sejak azali lagi jadi buat apa berusaha. Pemikiran itu yang kita kena ubah.Baiklah ,siapa ada di antara kita yang tahu di manakah kita selepas ini? syurgakah? nerakakah? baik kah ?buruk kah? pengakhir nyawa kita nanti..?oleh sebab kita tidak tahu lah kita kena berusaha sedaya upaya melengkapi diri dengan apa yang telah di perintahkan oleh Allah..sebabnya kita TIDAK TAHU. Oleh sebab demikianlah kita beramal..mencari keredhaan dan kerahmatan ilahi. Tapi bukan tajuk ini yang ingin di kupas hari ini . Ini hanya sebahgian kecil,InsyaAllah di lain masa ana akan cuba mengupas tajuk ini.

Setiap apa yang berlaku dalam hidup kita,setiap apa yang kita hajati.. tidak kita perolehi.Kita nak sangat sesuatu tu,kita harap sangat kita dapat.Tapi bila kita tidak memperolehinya apa reaksi kita.Kita selalu cakap ''yelah.....aku redho je nak wat cmne daa xde rezeki'' memang, tidak di nafikan kita mengucap kata kata redho.Kononya terima hakikat itu.Tapi sejauh mana kita bawak perasaan itu.Samada perasaan berserah itu terus lenyap di sebalik kata kata tadi ataupun kita terima dengan penuh rasa cinta kepada Allah. Cubalah kita renung sejenak..fikirkan balik yang selama ni kita duk sebut redha.

berserah dengan rasa CINTA kepada Allah.

“Saya tidak mampu berbuat apa lagi. Macam-macam dah saya usahakan. Masih tetap gagal. Berserah je lah  pada Allah”
“Ujian demi ujian menimpa saya. Saya tidak mampu lagi berbuat apa-apa selain berserah pada Allah”
“Perniagaan saya sentiasa dirundung malang. Hutang saya keliling pinggang. Berserah sahajalah pada Allah. Saya tak mampu lagi nak berbuat apa-apa”
“Aku dah berlajar rajin-rajin. Kini berserah je pada Allah.”

Sahabat sekalian,
Kata-kata di atas sering kita dengar. Lebih menyedihkan jika kita juga tergolong di dalam golongan orang yang sering menyebutkan kata-kata di atas.
Berserah itu mestilah atas dasar cinta pada Allah SWT. Bukan kerana terpaksa. Bukannya apabila kita telah tewas dengan kegagalan berkali-kali, kemudian kita berkata kita berserah pada Allah SWT. Ini bukan berserah yang sebenarnya.
Berserah itu tidak mendidik jiwa kita jika ia berlaku dalam keadaan terpaksa dan memaksa. Ia mesti lahir dari dalam jiwa kita dengan keyakinan kita pada Allah SWT yang tidak berbelah bahagi. Ia mesti dibina atas dasar keyakinan hanya Allah SWT satu-satunya Tuhan yang berkuasa ke atas diri kita dan ke atas tiap-tiap sesuatu.
Ia mesti bermula dengan kesedaran tertinggi akan hal Allah SWT iaitu zat, sifat dan perbuatan Allah SWT. Ia mesti bermula dengan rasa cinta yang tidak terhingga kepada Allah SWT.
Kesedaran tertinggi -> cinta Allah SWT -> keyakinan pada Allah SWT -> berserah total 100% pada Allah SWT.

Sahabat
Kata-kata di atas meletakkan Allah SWT bukan pada tempat yang teratas. Setelah gagal, setelah puas berusaha, setelah penat belajar dan pelbagai lagi barulah mengharapkan Allah SWT. Salah faham dengan berserah tidak mampu menjadikan jiwa kita benar-benar positif dan yakin kepada Allah SWT.
Kerana itu mereka yang berserah dengan kata-kata di atas masih memiliki rasa risau, resah, gelisah dan sebagainya. Cuba berserah, namun penyerahan kepada Allah SWT itu hanya sekadar menggunakan fikiran yang positif sebagai ubat penyedap hati semata-mata.



Berserah perlu dimulakan dengan kesedaran tertinggi dan cinta kepada Allah SWT. Ia akan meningkatkan keyakinan kita perlahan-lahan. Ia perlu dilatih dan ditingkatkan sepanjang masa, setiap saat dengan kesedaran tertinggi.

Kerana itu ana menyarakan agar sentiasa melakukan komunikasi dengan Allah SWT. Ia bertujuan untuk benar-benar menyedari dan merasai Allah SWT berada sangat dengan kita, malah meliputi diri kita.
Semoga dengan kefahaman bagaimana kita mampu berserah dengan latihan praktikal yang diberikan di dalam laman web ini, kita mampu berserah 100% (total surrender) kepada Allah SWT sebenar-benarnya. Berserah atas dasar cinta bukannya terpaksa.


<rujukan akhi FUAD latip>

ini adalah hasil tulisan en fuad latip, subhanallah percayalah inilah apa yang ana rasakan kita kena menyedari akan hal ini berserah dengan rasa cinta kepada Allah. Subhanallah ana rasakan terlalu manis hidup ini apabila metekkan Allah yang utama dalam hidup .terima kasih Allah. Kau sedarkan aku tentan kasih sayangMu.

miss tepung komak(^-^) mula berbicara...

No comments:

Post a Comment