لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Tuesday, November 30, 2010

tuhan tidak adil???

Bismilahirahmanirahim.....

Baru sebentar tadi ana menghantar ibu ana ke stesen bas. Dalam perjalanan ke sana ana dapat massage dari seorang sahabat.Ana nak kongsikan sesuatu dengan sahabat sahabat sekalian.Apa yang ana nak kongsikan ini berkait rapat dengan post ana yang bertajuk berserah atas dasar cinta kepada Allah. Ana tahu dan ana yakin kebanyakan antara kita tidak dapat lari dari hakikat sebenar . Kesedaran yang tinggi d perlukan dengan meletakkan Allah yang paling atas dalam segala hal.


Sahabat Menyatakan rasa sedihnya terhadap sesuatu yang di timpanya.Dia bagitahu ana yang dia baru mendapat khabar sahabat wanita nya sudah mengikat tali pertunangan dengan seseorang.Sahabatnya juga merupakan orang yang wara' begitu juga dengan si tunangya.Namun sahabatnya menyatakan perasaan kecewa kerana menyukai sahabat ana ini.Namun tidak menyatakan hasratnya itu.Dengan perasaan yang sebak dan hiba sahabat ana menyatakan .Agaknya dia sedih kerana baginya alangkah baiknya kalau dia mengetahui hal itu lebih awal. Mungkin dia sudah pergi melamar si gadis berkenaan.

Apa yang hanya dapat ana katakan padanya...

''bawak2 la bersabar Hamid(bukan nama sebenar) saya tahu kamu sedih,lebih2 lagi kamu tidak tahu perasaan dia terhadap kamu sebelum ini.Tapi..ingatlah hamid,bahawa apa yang terjadi ini adalah apa yang telah di tetapkan oleh Allah.Muhasabah balik ingat bahawa apa yang berlaku ada hikmahnya.Doakan mereka bahagia,dan janganlah kamu merasa kecewa'' < cuba menenangkan dia >

''saya sedih la,kalau saya tahu saya mungkin dah bahagia sekarang.Saya betul2 kecewa kalau dulu saya p kearah agama tentu saya bahagia mcm kawan2 saya dah jadi ustaz ustazah .Tengok dyeorang senang je kahwin.macam tidak ada masalah saja..''< kata hamid>

Astaghfirllahalazim... ( dalam diri ana tidak dapat ana gambarkan perasaan sedih.Sedih bila kata2 itu yang terkeluar darinya.Ana kena nasihat,ana tidak mahu fikiranya set begitu selamanya. '' astaghfirllahalazim..bawak2 mengucap.Kamu sedar ke tidak apa yang kamu cakapkan ini,Allah itu baik sangat terlalu baik . Andai satu masa nanti bila dah tiba saatnya kamu mendapatkan seorang yang bergelar isteri pastu baru kamu sedari bahawa allah itu terlalu baik menciptakan si dia buat kamu menjadi penyejuk di mata dan penyeri di hati,.tiada manusia yang sempurna ingatlah..kita makhluk allah .Allah adalah sebaik baik pengatur. Redha lah dengan apa yang allah tentukan.Redha dengan perasaan cinta kepadanya.Banyak banyak beristghfar.Buat masa ni eloklah kamu pergi membaca alquran banyak banyak berzikir.Muhasabah diri balik.Banyak banyak ingat Allah.'' <cuba meyakinkan Allah adalah segalanya dengan harapan akan d temui ketenangan dan menyedari itu adalah ujian>

''Maaflah menganggu,buat masa ni saya tidak dapat lagi buat macamtu ''<kata hamid >


sekali lagi diri ini beristighfar. ''Astaghfirllahalazim...dengan siapa lagi kita nak mengadu kalau bukan pada Allah.DIA yang menciptakan kita. Dia yang menggerakan seluruh alam ini,jika bukan pada DIA pada siapa lagi???Ingat...hamid,kita makhluk ciptaan Allah DIA yang menciptakan kita,ingat juga yang kita akan kembali padaNya,Allah itu baik sangat terlalu baik.Jangan biarkan kesedihan kamu itumenjauhkan kamu dengan Allah.Sedar hamid sedar!! Allah tengah uji kamu sekarang ini. DIA nak tengok sejauh manakamu ingat pada DIA. Kalau lah masa ni kamu layan kesedihan kamu dan tidak mahu mendekatkan diri dengan Allah kamu dah gagal dalam ujian Allah .Ingat,kita boleh sedih.itu fitrah.Tapi sejauh mana kita bawak perkara itu??Bila kita sedar ini ujian Allah,tanya diri kita balik makin dekat kah aku dengan Allah?? atau makin jauh kah aku dengan Allah??Kalau makin dekat itu menunjukkan iman kita semakin bertambah,tapi........kalau makin jauh terasa Allah tidak adil itu menunjukkan iman kita lemah kita sudah jauh dengan Allah.Renung2kan'' < dengan harapan dia akan faham dan menerima ketentuan Allah>

Sahabat sekalian ,
Cubalah kita hayati sejenak ana tahu situasi ini banyak terjadi di sekeliling kita. Sedarkah kita bahawa itu tandanya kita masih tidak meletakkan Allah sebagai yang utama dalam hidup kita?? Allah itu baik wahai sahabat sekalian ,mana mungkin Allah akan berlaku kejam kepada hambanya yang beriman dan bertaqwa? Allah maha mengasihani setiap hambanya. Perlu di ingat kita makhluk Allah ,kita hamba Allah ,kita ni kerdil sangat di sisi Allah,,. Kita jugak kena ingat , sehingga hari ini kita hidup siapa yang menghidupkan kita kalau bukan Allah.Kita kena ingat kita dapat lagi makan,minum,melakukan aktiviti harian dengan begitu baik sekali. Kita perlu ingat semua tu! dan tanya balik pada diri kita dari mana datangnya semua tu??? Subhanallah kalau bukan kerana Allah mampukah kita menikmati semua tu?? sedarilah sahabat sekalian.Bahawa segalanya dalam perancangan Allah.Bumi ini berputar dengan keizinan Allah. Siang dan malam silih berganti juga keran izin Allah . Ingatlah bahawa Allah itu maha Besar.Allahuakbar.

Bukanya kita tidak menyedari,kita sedar semua itu tapi dek kerana kealpaan kita.Kita lupa bahawa setiap perkara itu berlaku adalah kerana izin Allah. Kita lupa bahawa kita ni insan lemah. ''ya ALLAH ampunilah aku ya Allah kiranya aku lalai,ampunilah aku ya Allah kerana tidak meletakkan Kau yang utama dalam hidup,ampunilah aku ya Allah mempersoalkan apa yang telah engkau tetapkan ,hinanya aku di sisiMu ya Allah Tiada yang lain ku harapkan ampunilah aku ya Allah''

melihat situasi tadi cuba kita fikir aturan Allah
  1- Allah memberitahu kepada hamid ada seseorang yang menyimpan perasaan kepadanya.Mengapa setelah si perempuan itu tadi telah menjadi tunangan orang baru Allah bagitahu kepada si Hamid? kenapa sebelum ni Allah tidak bagitahu kepada si Hamid?

*Allah itu maha besar, boleh saja Allah nak bgtahu awal2 tp kenapa allah bgtahu setelah perempuan itu menjadi tunangan orang? sebab Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk tiap tiap hambanya. Jadi janganlah sesekali persoalkan ketetapan Allah .B'prasangka baiklah dengan Allah. yakin itu ujian Allah hendak menguji di mana Allah kita letakkan.


Buat sahabat sekalian,jodoh,ajal,maut dan rezeki itu dalam pengetahuan Allah ianya bersikap ghaib.Kita tidak tahu semua itu. Jika hari ini Allah tidak memberi apa yang kita minta janganlah berputus asa dari memohon rahmat Allah. Allah tahu apa yang terbaik buat kita.Banyak2 lah berdoa itulah senjata kita sebagai orang mukmin.Sentiasa lah berfikiran +ve , letakkan Allah itu sebagai yang utama buat kita. InsyaAllah. semoga kita mendapat keberkatan Allah.


Janganlah bersedih ,bila kita ingat janji janji Allah.. kita sepatutnya merasa gembira. Yakinlah dengan janji Allah. Pasangan kita mengikut rentak kita. Jika kita berada di atas jalan yang d redhai Allah insyaAllah si dia juga sama. Jika kita sukakan seseorang kemudian dia  di takdirkan bersama dengan orang lain. Itu tandanya kita bukanlah yang terbaik untuknya ataupun dia bukanlah yang terbaik buat kita. Kita semua pasti menemui jodoh.Setiap orang harapkan yang terbaik begitu juga ana. Ana yakin dengan janji Allah. Ana yakin dengan segala ketentuan Allah. insyaAllah cinta ana selepas Allah dan rasul adalah untuk sang zauj.

wahai sang zaujku...nantikan aku. akan ku berikan cintaku ini kepadamu. Namun cintaku kepadamu tidak dapat menandingi cintaku kepada tuhanku. KeranA kau dan aku adalah makhluk tuhan.wahai sang zauj kau juga adalah pinjaman dari tuhanku untuk melengkapi hidupku ..insyaAllah bertemu dan berpisah adalah kerana Allah. ** hehe nak panjang2 akan ana sambung di lain masa. Mata pun sudah mengantuk ni. Ingin ku tumbangkan diri ini.

p/s: Mana yang baik jadikan pengajaran buat sahabatku hamid semoga tabah. yakin lah ini ujian. semoga kamu tabah. Allah sayangkan kamu.. ingin Dia menguji kamu sejauh mana pengakuan kamu terhadapnya. Semoga kembali senyum .Insyaallah.


***** buat sahabat sekalian apabila ana berkata sedemikian,bermakna ana telah mengalaminya sendiri. Ana pun seperti sahabat sekalin jika dulu ana sering menyalahkan ketetapan Allah,ana rasakan kenapa ana perlu lalui semua ini..kenapa mesti ana..??''kamu boleh laa cakap bukan kamu yang berada di tempat ini'' itulah kata2 yang pernah ana ucapkan ketika seorang sahabat menasihati ana. Namun setelah ana menyedari hakikat itu, ya Allah hanya tuhan saja yang tahu betapa hebatnya perasaan berserah dengan penuh rasa CINTA kepada Allah. Subhanallah betapa tenangnya hidup ini betapa bahagianya bila segalanya di tentukan Allah.Baik bagi Allah maka baiklah bagi kita.Kerana kita makhluk Allah.Dia yang menciptakan kita jadi Dia tahu yang mana lebih baik untuk kita. Ana tidak akan menyuruh sahabat kalian berserah kepada Allah dengan penuh perasaan CINTA jika ana sendiri tidak tahu bagaimana rasanya,Ana juga tidak akan suruh sahabat kalian buat jika ana tidak senri mengalaminya.Cuba lah lakukan kalau sahabat kalian tidak percaya. 

No comments:

Post a Comment