لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Monday, November 29, 2010

Bermaklumat vs Berilmu (^_^)

bismilahirahmanirahim...

assalamualaikum.. , tenang sungguh petang ni...hujan renyai-renyai...membuat hati ini terasa sayu.. kali ini miss tepung komak (^-^) mula menggunakan jari jemari menekan nekan keyboard ni. Entah apa nak di kongsikan kali ini. hmm perkongsian ini bagus ke tidak sebenarnya ya? kenapa bila kita nak kongsikan sesuatu tapi ada manusia yang kata kita menunjuk nunjuk dengan ilmu yang ada.Apapun letaklah Allah yang utama dalam melaksanakan sesuatu.Usah di pedulikan kata2 dan kritikan yang menjatuhkan. ILMU? apa beza mereka yang berilmu dengan tidak berilmu? apakah sama ? kadang2 tertanya2 dalam diri.. dengan rendah hati miss tepung komak berkata2..diri ini tidak banyak ilmu...sungguh tapi diri ini rajin.. dan tahu bahawa diri ini tersangat2 dahagakan ilmu Allah. Walau payah mana sekalipun diri ini akan berusaha mendapatkan ilmu. Apa jua ilmu, (yang bermanfaat) 'Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanfaat ya Allah'

ok.. apa yang ana nk ckp di sini tentang ILMU  .. ilmu tu penting ke? masyaAllah sangat2 penting wahai sahabat sekalian. Tapi ada manusia yang berilmu tapi tidak mengamalkan.Masalah juga ni :) hanya mampu tersenyum..kenapa berlaku situasi demikian ya? nanti kita akan kupas sedikit tentang BERILMU vs BERMAKLUMAT apa bezanya...insyaAllah.. semoga dapat di manfaafkan.

Buat mereka yang berjaya mendapat keputusan peperiksaan cemerlang dan berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading, ramai yang ucapkan tahniah.Dan baru2 ini juga result untuk sambung belajar telah pun keluar ,sekalung tahniah di ucapkan. Pastinya juga pencapaian ini menggembirakan ibu bapa yang selama ini penat bekerja, mencari wang untuk membiayai segala keperluan terutama keperluan pendidikan. Akhirnya penat lelah mereka dibalas oleh anak dengan pencapaian yang baik dalam peperiksaan..
Bagi mereka yang berjaya melanjutkan pelajaran ke mana-mana universiti atau kolej, pastinya juga bakal menempuh satu pengalaman baru dalam kehidupan, berpindah dari dunia persekolahan ke dunia pengajian tinggi, dari dunia bilik darjah ke dewan kuliah. Daripada membeli makanan di kantin sekolah kini membeli di kafeteria, daripada berhadapan dengan cikgu kini berhadapan pula dengan pensyarah, daripada hidup bersama keluarga kini terpaksa hidup di kolej atau kampus. Inilah antara pengalaman- pengalaman baru yang bakal ditempuhi, sebelum menempuh alam pekerjaan dan alam berumah tangga.

Jika diperhatikan sejenak, semua ini mampu mereka kecapi kerana mereka mempunyai keazaman sewaktu di sekolah untuk meningkatkan diri dan menjadi manusia yang berguna kepada negara. Mereka mahu menjadi anak yang dibanggakan oleh keluarga dan mereka yakin bahawa kelulusan yang baik sahaja akan menjamin masa depan yang lebih cemerlang. Mereka juga mempunyai keyakinan bahawa hanya dengan pencapaian akademik yang cemerlang bakal menjanjikan kerjaya dan pendapatan yang lebih baik dan terhindar daripada kemiskinan dan kehinaan. Pemikiran seumpama ini memang ditanam sejak dari kecil lagi. Boleh dikatakan semua ibu bapa akan menggunakan hujah dan bahan motivasi seumpama ini untuk menjana kecemerlangan pendidikan anak-anak mereka. Malah, hujah-hujah seumpama ini telah diperturunkan dari masa ke semasa oleh mereka yang bergelar ibu dan bapa. Maknanya, nenek kita dulu menjelaskan hujah yang sama terhadap anak-anak mereka. Anak anak akan diperingatkan mengenai kemelaratan hidup yang bakal ditempuhi jika gagal dalam pelajaran.

Sahabat ,teman dan saudara sekalian..

Biarpun terdapat beberapa bukti yang menunjukkan bahawa mereka yang tidak cemerlang akademik boleh berjaya dalam kehidupan serta terhindar daripada kemelaratan, pastilah contoh ini tidak akan dijadikan sandaran dalam merangsang anak-anak supaya belajar bersungguh-sungguh. Ini kerana contoh mereka yang berjaya dalam pelajaran serta berjaya dalam hidup adalah lebih banyak dan lebih ketara dalam masyarakat.
Pendidikan dan kelulusan akademik memang diakui akan mengangkatkan diri seseorang. Orang yang lebih berilmu dan bermaklumat sebenarnya akan mempunyai lebih keyakinan diri untuk berinteraksi dengan persekitarannya. Ilmu itu akan menjadikan manusia sedar tentang kewujudannya dan mengetahui peranan yang harus dimainkan dalam kehidupan dan masyarakat. Memanglah betul apa yang difikirkan oleh kebanyakan orang akan betapa pentingnya kecemerlangan akademik, terutama dalam dunia hari ini yang semakin mencabar dan berteraskan pengetahuan. Hari ini, bangsa yang lebih rajin dan kuat berfikir akan menguasai orang lain dan akan menjadi lebih berjaya. Sehubungan itu, untuk maju kita perlu lebih rajin berfikir dan pemikiran yang baik adalah pemikiran yang berlandaskan ilmu, pengetahuan, maklumat dan pengalaman yang berguna.

Untuk menjadikan kita manusia yang rajin berfikir dan seronok berfikir, kita perlu mempunyai pandangan yang jelas terhadap makna ilmu dan pengetahuan. Pemahaman yang betul dan mantap terhadap ilmu bakal merangsang minda kita untuk menerokanya, seronok menghadamkannya dan gembira apabila mampu memanfaatkannya. Malah dia akan merasakan betapa berkuasa dan agungnya pemberi ilmu itu; iaitu Allah SWT. Lantaran itu, semakin berilmu seseorang, semakin takut dia kepada Allah dan semakin kerdil rasanya di atas muka bumi ini dan dia semakin bergantung dan berharap kepada zat yang Maha Pencipta dan berkuasa mentadbir alam ini.
Namun, apa yang kita perhatikan pada hari ini, semakin tinggi manusia belajar, ramai juga yang menjadi semakin sombong dan angkuh. Tidak hairanlah di dada akhbar dan di kaca televisyen sering kita baca dan dengar kes-kes jenayah, pecah amanah, rasuah dan penipuan dilakukan oleh mereka yang pernah belajar di universiti dan di kolej, pegawai-pegawai atau eksekutif berkelulusan tinggi. Sepatutnya lebih banyak ilmu dan pengalaman, manusia akan menjadi lebih waras dan berakhlak mulia, dan lebih bijaksana dalam penentuan halal dan haram, apatah lagi jika mereka diamanahkan menjaga wang rakyat, harta awam dan dana pelaburan pemilik saham dan sebagainya. Barangkali kita kini fikir dua kali dulu sebelum mengatakan mereka ini golongan berilmu. Ini kerana .ilmu. itu mempunyai pengertian yang cukup mendalam dan cukup sempurna sifatnya. Jika sudah mempunyai kelulusan yang baik, tak kiralah sama ada di peringkat SPM, STPM atau IPT, belum tentu seseorang itu boleh digelar berilmu. Ini kerana hakikat ilmu itu akan melahirkan atau membuahkan ketakwaan, kebijaksanaan dan sifat terpuji pada pemiliknya.

Jika apa sahaja bidang yang kita pelajari akhirnya membawa diri kita menjadi manusia yang lebih matang, bijaksana dan mampu berakhlak mulia, barangkali kita semakin menjadi manusia berilmu. Semakin banyak ilmu yang kita pelajari, seharusnya kita menjadi lebih bertakwa dan lebih bijaksana. Lebih berakhlak mulia dan jauh daripada sahsiah tercela. Jadi, terdapat proses timbal balik di antara ilmu dan kebijaksanaan serta ketakwaan di mana ilmu itu melahirkan manusia yang bijaksana, berakhlak dan bertakwa.. dan orang yang bijaksana serta bertakwa akan sentiasa dahaga untuk mencari dan mendalami ilmu. Maka itu jiwanya kaya, masyarakatnya sejahtera dan negara yang didiaminya menjadi benar-benar cemerlang dan terbilang sebab ramai di kalangan rakyatnya ke sekolah atau universiti kerana hendak memburu ilmu dan menekuni manfaatnya. Mereka mahu membawa kesejahteraan kepada orang lain, bukan meruntuhkan masyarakat dengan akhlak yang korup dan tercela.


Jadi, apakah gelaran yang paling sesuai untuk kita panggil manusia yang dah pun belajar tinggi-tinggi tapi masih seronok melakukan dosa dan maksiat serta mengkhianati amanah? Barangkali istilah yang sesuai untuk mereka ialah manusia yang bermaklumat, belum berilmu! Barangkali maklumat yang ada dalam diri mereka gagal diproses menjadi ilmu yang sepatutnya berlaku pada diri manusia. Sekadar menjadi manusia bermaklumat belum tentu hamba Allah yang cemerlang dan terbilang.Apa tidaknya, ada orang lulus tinggi dalam akademik, tetapi selamba aje tinggalkan solat.

Sekadar menjadi manusia bermaklumat tidak akan meningkatkan tingkat manusiawi kita dan tidak akan meningkatkan tahap pengabdian kita kepada Pencipta kita. Akhirnya jiwa kita jadi resah dan tidak tenteram kerana maklumat yang banyak kita peroleh daripada siri persekolahan dan pendidikan yang kita lalui gagal menemukan kita dengan hakikat kehidupan. Kita menjadi manusia yang keliru dan tidak terbimbing... Sekadar menjadi manusia bermaklumat, samalah darjat kita dengan mesin, robot dan komputer. Dalam peralatan ini, terdapat banyak sekali maklumat dan komputer misalnya mampu mengalahkan daya penyimpanan maklumat yang ada pada manusia.Namun peralatan-peralatan ini semua tidak mampu berfikir dan merenung akan hakikat kejadian dirinya. Mereka sekadar alat yang mempunyai maklumat dan sering menjadi hamba kepada orang lain (manusia) untuk menjayakan perancangan tertentu. Alat-alat ini selamanya tidak menjadi alat yang berilmu, kerana hakikat berilmu itu hanyalah diberikan Allah kepada manusia - yang merupakan khalifah dan sebaik-baik kejadian di atas muka bumi ini.

Jika kita merasakan bahawa diri kita belum menjadi manusia berilmu (sekadar menjadi manusia bermaklumat), barangkali kita perlu periksa kembali akan sejarah pendidikan yang kita lalui. Jika sepanjang pendidikan yang kita lalui, kita gagal mengenal Allah dan kekuasaan-Nya, kita sebenarnya harus bermula dari situ dan membangkitkan kemahuan yang tinggi untuk beribadat kepada-Nya. Ini kerana, tanpa mengenal Allah terlebih dahulu, segala maklumat yang kita cerap barangkali gagal menjadi .ilmu. yang akan meningkatkan rasa perhambaan dan membuatkan hidup kita tenang dan bermakna.

Sahabat sekalian, kita tanya lah diri kita balik di manakah kita apakah kita tergolong dalam orang-orang yang bermaklumat ataupun orang-orang yang berilmu.Subhanallah.Apa yang ingin di sampai buat peringatan diri ini juga. Ya Allah ampunilah aku ya Allah. ..

wallah'ualam

miss tepung komak (^-^) mula berbicara...
semoga kita sentiasa dalam rahmat ilahi..

No comments:

Post a Comment