لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Monday, November 29, 2010

ALLAH bagi jawapan(^-^)

Bismilahirahmanirahim....

Assalamulaikum... wbt, alhamdulilah bersyukur kita kehadrat ilahi..kerna limpah dan kurnianya dapat lagi kita mengnikmati hidup ini.Alahmdulilah ^^ Hari rasa bersemangat sikit dari semalam. Agaknya dah kurang sikit sakit ni kot alhamdulilah. Walau sakit sekalipun kita wajib mengingati Allah. Alahmdulilah harini nak bercerita sikit tentang 'minta izin' .Selalu kan kalau kita pergi mana-mana tentu kita minta izin dengan mak,ayah kita. Pernah tak kita mintak izin dengan Allah. ..?? cuba tanya pada diri kita. pernah tak walau sekali? atau pun sekalipun tak pernah?
kenapa kita perlu mintak izin dengan Allah setiap kali kita nak lakukan sesuatu? semua benda ke nak kena minta izin dengan Allah?? YA!  semua benda,sebelom kita lakukan sesuatu mintaklah izin dengan Allah. Sebenarnya ,secara jujurnya ana pun jarang menyedari hakikat ini..tp itulah kan setelah ana terbaca di blog  akhi fuad..ye ana menyedari segalnya. Tengah melatih diri untuk terus terusan meminta izin Allah.Ampuni aku ya Allah :(

mari kita lihat kenapa kena minta izin dengan Allah :

Allah mempunyai sifat +ve yang saturated. Apa maknanya?Allah MAHA SEMPURNA. Campaklah kepadanya apa jua perkara buruk atau jahat, Allah tetap akan sempurna. Jelasnya begini. Jika kita melakukan kebaikan pada seseorang, sudah pasti orang itu akan suka pada kita. Jika ibu bapa, mereka akan sayang kita. Jika suami atau isteri juga begitu. Pada kawan-kawan pun sama.
Tetapi jika kita mengata, mengutuk, marah, maki, caci dan sebagainya..orang yang sayang kepada kita akan berubah. Dari suka kepada benci atau sekurang-kurangnya tidak suka.

Tetapi Allah tidak begitu. Jika kita tidak mengikut perintahNya, jika kita mempersoalkan apa yang Allah takdirkan dan sebagainya, tidak sedikit pun kurangnya rasa kasih sayang Allah pada kita. Allah tetap memberi rezeki kepada kita. Tetap mengurniakan pelbagai nikmat seperti diizinkan untuk terus bernafas, makan minum dan seumpamanya. Begitu +ve Allah.

Jika kita campakkan -ve pada Allah, Allah tetap terus +ve.
Allah adalah Pencipta kita. Segala apa yang ada di langit dan di bumi dan di antaranya adalah milik Allah. Namun pernahkah kita meminta izin pada Allah untuk menggunakan sesuatu milik Allah. Walaupun pada fizikalnya adalah milik kita seperti rumah, kereta malah anak-anak atau isteri. Tetapi pada hakikatnya semua itu milik Allah yang dipinjamkan kepada kita. Pernahkah kita meminta izin untuk meminjam semua itu dari Allah?

Ceritanya begini.
Pernah seorang lelaki mempunyai jiwa super didatangi sahabat yang kuat minum arak. Kawan yang ketagih arak ini langsung tidak ingin berubah. Amat sukar jika sudah ketagih arak. Lelaki jiwa super cuba untuk merubahnya.

“kamu minta izin pada Allah sebelum minum arak”, kata lelaki jiwa super. Sahabatnya terkejut kerana kenapa dia perlu minta izin pada Allah sedangkan dia ingin minum arak. Tetapi akur untuk mencubanya. Sejak hari itu, sahabat itu sentiasa meminta izin pada Allah setiap kali minum arak.
“Ya Allah, aku meminta izin untuk minum arak ini”, lalu sahabat itu meminum arak. Setiap masa apabila minum arak, pasti keizinan dari Allah dimintanya.

Sebulan berlalu. Sahabat berjumpa semula dengan lelaki jiwa super. Sahabatnya bertanya.
“Saya sudah berubah. Tidak lagi minum arak. Alhamdulillah. Saya ingin bertanya. Bagaimana semua ini boleh berlaku? Saya minta izin pada Allah untuk melakukan perkara tidak baik, namun Allah beri pada saya kekuatan dan menghilangkan ketagih saya minum arak”, sahabat ingin tahu.

“Allah itu Maha +ve. Campaklah apa pun perkara sama ada +ve atau -ve pada Allah, namun Allah tetap +ve. Tetap sayangkan hambaNya. Dia tahu perkara yang baik dan niat yang baik dalam diri hambaNya. Kerana itu Dia bukakan hati kamu dan menolong kamu untuk mencapai hajat kamu untuk tidak lagi mahu minum arak”, lelaki jiwa super menjawab.

Untuk permulaan ini, marilah kita minta izin pada Allah untuk lewat mengerjakan solat waktu. Bukankah ini sering kita lakukan? Solat dihujung waktu. Kita minta izin kepada Allah segini…
“Ya Allah ya Tuhanku. Aku mohon nak siapkan kerja ni dulu sebelum solat. Lepas siap kerja ini, aku akan solat. Benarkanlah aku untuk solat lambat ya Alah”
atau
“Ya Allah, aku nak tengok TV dulu ya Allah. Lepas ni baru aku solat. Seronok cerita ni ya Allah. Kalau aku solat, nanti terlepas pula ya Allah”
InshaAllah, lama-kelamaan, jika diamalkan anda pasti akan lihat perubahan yang besar. Allah akan masukkan satu perasaan yang membuatkan kita rasa sentiasa ingin solat tepat pada waktunya.

 sebenarnya walau nak makan sekalipun kita kena mintak izin dari Allah... dan Allah akan bg jawapan kepada kita. JAWAPAN? ya melalui gerak hati kita....

sebagai contoh apabila kita hendak makan...

“Ya Allah, lauk mana yang sedap untuk aku makan ni ya Allah. Lauk ayam ni pun best jugak ni ya Allah. Hmmm..lauk ikan bakar ni pun ok. Mana yang best ni ya Allah. Tolonglah ya Allah. Pilihkan yang terbaik di sisiMu untuk diriku ya Allah. Terima kasih ya Allah”
Kenalan tersebut terus berkata kepada saya, “Huh! kalau Allah tak beri jawapan, tak makanlah kita“.
Disebabkan beliau merupakan kenalan baru, saya hanya tersenyum.

Saudara,sahabat,dan teman sekalian,

Apabila kita berkomunikasi dengan Allah ketahuilah bahawa jawapan daripada Allah bukanlah berupa kata-kata seperti halnya berbicara dengan sesama manusia. Jawapan Allah bukanlah berupa kata, suara ataupun tulisan.
Misalnya kita mengalami kesulitan kewangan. Jika kita memohon rezeki kepada Allah, TIDAK serta merta ada sejumlah wang di sebelah kita atau ada orang datang memberikan sejumlah wang atau muncul gambaran yang menyatakan di manakah terdapat harta atau wang.

Yang biasanya terjadi adalah beban di dada dan kekalutan di fikiran yang timbul akibat masalah kewangan tersebut diangkat terlebih dahulu oleh Allah. Allah menghilangkan rasa resah gelisah di hati.

Sesaat setelah kita selesai berdoa, kita tetap tidak memiliki wang tetapi hati kita terasa lapang. Beban masalah seolah-olah hilang begitu saja.
Dengan fikiran yang tenang dan lapang, ilham akan lebih mudah diterima. Hati yang lapang membuat wajah bersinar, menyenangkan orang yang memandang.

Seterusnya secara perlahan-lahan, bertahap dan pasti, rezeki datang dari arah yang tidak disangka-sangka. “Tangan-tangan” Allah bergerak sedemikian dan ia sangat halus sehingga ketika masalah tersebut telah dapat di atasi, kita sering lupa bahwa kita pernah berdoa kepada Allah untuk itu.

Jawapan ketika kita memilih makanan tadi bukanlah datang dalam bentuk suara ataupun tulisan. Allah akan memberikan kita rasa ingin sangat untuk makan lauk yang ada di dalam pilihan kita. Itulah ilham yang diberikan oleh Allah SWT sebagai respon ke atas komunikasi kita kepada Allah di dalam minta izinNya.


Semoga memiliki jiwa super. Ameen

ketauhuilah kita bahawa kita sering lalai, kadang2 kita lakukan sesuatu tanpa meminta izin dengan Allah.Mungkin ada yang rasa lucu,tp inilah hakikat sebenar. Semoga kita dapat mengamalkanya..dalam melakukan apa jua perkara mintaklah izin dengan allah,DIA yang menciptakan kita,Maha bijaksana Maha mengetahui segalanya.ingatlah pengetahuan kita terbatas tapi tidak pada Allah. Mintaklah izin dari sekecil2 perkara diri ini juga baru tahu,dan sedang mengamalkanya.Alhamdulilah hebat,memang hebat Allah akan bg jawapan kepada kita dalam bentuk yang sangat halus. Alhamdulilah setelah membaca di blog en fuad minda kita lebih positif dalam memikirkan kebesaran Allah. subhanallah alhamdulillah allahuakbar. Ya Allah ampuni aku jika selama ini aku lalai, langsung tidak meletakkan Engakau yang pertama dalam hidupku ampunkan aku ya allah... sesungguhnya Engkaulah sebaik2 pengatur..Amin..

<rujukan en fuad latip >

No comments:

Post a Comment