لا اله الا الله ، محمد رسول الل

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

Tuesday, November 30, 2010

PASRAH DAN BERSERAH ITU MEYAKINKAN

Bismilahirahmanirahim..
Assalamualaikum wbt, jum disini ana ada sesuatu ingin kongsikan dengan sahabat sekalian... baca sampai habis dulu ya...mudah mudahan dapat manfaat.amin ^^


Saya telah sarankan agar kita berdoa mengikut format doa solat sunat istikharah jika ingin melakukan sesuatu kerja. Saya telah sarankan di dalam artikel saya bertajuk Redha, Pasrah dan Berserah.
Apabila kita berdoa, doalah seperti ini:

“Ya Allah, aku ingin lakukan [nyatakan apa yang saudara ingin lakukan]. Ya Allah, jika ia baik di sisiMu ya Allah maka ya Allah, Engkau jayakanlah ya Allah.
Tetapi ya Allah, seandainya jika ia tidak baik di sisiMu ya Allah, maka ya Allah janganlah Engkau jayakan ya Allah. Berikan aku jalan-jalan yang terbaik di dalam kehidupan aku ini ya Allah. Terima kasih ya Allah, terima kasih.”

Saya pernah menceritakan satu kisah pasrah kepada muslimah Gombak dan beberapa kawasan  di Wilayah Persekutuan KL 2 minggu yang lepas. Saya selitkan sebuah cerita di dalam syarahan untuk menerangkan dengan lebih jelas berkenaan dengan Jiwa Positif dan Hidup BerTuhan ini.
Sebagai contoh, puan-puan hendak pergi ke Pasaraya Giant. Puan ingin mengajak suami untuk pergi. Sebelum meminta, puan berdoa dahulu kepada Allah, meminta yang terbaik seperti doa di atas. Lalu ada dua kemungkinan utama yang akan berlaku iaitu samada suami setuju atau tidak
.
Situasi 1
Katakan suami puan setuju.
Maka ingatlah bahawa sebenarnya Allah SWT yang menggerakkan hati suami untuk setuju pergi bersama puan. Apakah yang puan rasa? Puan akan rasa gembira kerana Allah SWT memperkenankan doa puan. Apabila puan mengingati doa puan kembali, puan berkata, jika baik di sisi Allah, maka jadikan.
Sekarang apa yang puan minta sudah dimakbulkan. InshaAllah maknanya, pergi ke Pasaraya Giant itu adalah baik di sisi Allah. Maka puan akan lebih yakin untuk pergi ke Pasaraya Giant kerana Allah yang menggerakkan hati suami agar setuju untuk pergi ke sana.
Namun ketika membeli belah itu, berdoalah dengan doa yang sama agar setiap pilihan kita ditentukan oleh Allah SWT, bukan kita.

Situasi 2
Jika suami tidak setuju.
Maka ingatlah bahawa sebenarnya Allah SWT yang menggerakkan hati suami agar tidak setuju. Maka sebenarnya, tidak pergi ke Pasaraya Giant itulah yang terbaik buat puan yang ditentukan oleh Allah SWT.
Jika puan mengingati kembali doa yang puan baca, pasti puan tidak akan rasa kecewa kerana tahu ia bukan terbaik untuk puan pergi ke Pasaraya Giant. Ia tidak ditentukan oleh suami puan tetapi Allah SWT  yang menentukan.

Maka puan akan yakin dan tenang kerana tidak dapat pergi ke Pasaraya Giant adalah kehendak Allah SWT. Puan meminta daripada Allah lalu Allah berikan jawapannya. Sudah pasti apa jua jawapan Allah SWT akan memberikan keyakinan kepada diri kita.

***
Daripada kedua-dua situasi ini, bukankah ia lebih MEYAKINKAN diri kita di dalam melakukan sesuatu? Walaupun apa yang kita minta itu tidak berlaku, tetapi kita tetap tenang dan yakin kerana ia ketetapan Allah SWT.
Melafazkan doa seperti itu membuatkan kita benar-benar pasrah dengan keputusan Allah SWT. Ia lebih meyakinkan kita.
Jika apa yang kita harapkan berlaku, kita akan bertambah yakin melakukan kerana kita tahu ia adalah yang terbaik di sisi Allah SWT. Ia memberikan kita semangat yang lebih kerana kita tahu kita pasti akan dapat melakukan dengan berjaya.

Jika ia terbaik di sisi Allah SWT, pasti Allah SWT menggerakkan seluruh alam ini untuk menjayakan apa yang kita minta. Kekadang kita merasakan ia sebagai satu keajaiban kerana tidak disangka-sangka sesuatu yang kita tidak fikirkan akan terjadi. Ada sahaja jalan-jalan dan perkara-perkara yang membantu kita di dalam menjayakan apa yang ingin kita lakukan. Semuanya berjalan lancar.
Jika ia tidak terbaik di sisi Allah SWT, pasti Allah SWT menggerakan seluruh alam ini untuk menggagalkan apa yang kita minta. Kekadang kita merasakan sesuatu yang biasa kita lakukan dan selama ini akan memberikan kita kejayaan, tetapi hari itu tidak berjaya. Mengikut akal fikiran, ia seperti sesuatu yang mustahil. Tetapi kita tetap tenang dan yakin kerana ia bukan terbaik di sisi Allah SWT.

Maka berdoalah dengan format doa solat sunat istikharah di dalam membantu kita lebih pasrah, redha dan berserah. Kita telah bersedia dari awal lagi dengan dua kemungkinan atau dengan beribu kemungkinan yang akan berlaku di dalam hidup kita.
Kita pasti akan lebih yakin dan bersemangat di dalam melakukan sesuatu kerana kita tahu apa yang kita ingin lakukan adalah terbaik atau tidak di sisi Allah SWT.


<fuad latip>
Sahabat sekalian benar sekali apa yang di katakan oleh en fuad latip tentang hal ini . Hari ini ana ingin berkongsi dengan apa yang ingin ana kaitkan dengan situasi di atas. Pernah ana meminta kepada Allah berikan ana yang terbaik dalam hidup ini . Ketika itu ana ingin menyambung pelajaran . Keadaanya sama seperti di atas, Ya Allah berikanlah yang terbaik untuk hambamu ini ya Allah ..jika sesuatu yang aku harapkan itu terbaik di sisiMu maka jayakanlah ia ya Allah. Namun jika iasnya tidak baik disisi Mu makan jauhilah aku dari sesuatu itu ya Allah. 

Oleh sebab itu wahai sahabat sekalian bila Allah tidak memberi apa yang ana minta ana tidak berasa sedih .Ana menanggis,tapi bukan ana kecewa kerana tidak dapat sesuatu itu contohnya ana teringin sangat masuk ke upsi.Sebab cita cita ana nak jadi pendidik. Ana nak sangat,ana terlalu berharap ana akan dapat. Tapi bila xdapat,ana bersyukur sebab Allah dah bagi jawapan kepada ana,bahawa itu bukanlah yang terbaik untuk ana .Sebab ana pernah mintak dengan Allah berikan yang terbaik di sisi Allah. Mungkin bukan di situ kebaikan di sisi Allah mungkin di tempat lain.Jadi kenapa ana harus bersedih sedangkan ana dah minta dan Allah telah bagi jawapan.Jadi ana kena yakin bahawa Allah telah sediakan sesuatu yang lebih baik dari ini untuk ana.Ana yakin tentang itu.Allah baik, terlalu baik dan Allah xkan mensia sia kan doa sertap hambanNya.Cuma semuanya atas kita samada kita sedar ataupun tidak hal ini. Tepuk dada tanyala hati.

Kita tidak akan menyedari hal ini selagi kita masih tidak meletakkan Allah no1 dalam hidup kita. Jika kita mengabaikan kewujudan Allah .Alamatnya sampai bila bila pun kita tetap set kan macamtu dalam diri kita. Ubahlah sahabat sekalian,Belajarlah dari pengalaman ana ni. Selalu lah berprasangka baik pada Allah. Allahuakbar!!!

No comments:

Post a Comment